Demokrati
Lokaldemokrati
Valg

Mandatfordelingen skal beregnes fire valg tilbage: Partier er klar til at droppe d’Hondt

Valgresultatet fra 2009, 2013, 2017 og 2021 beregnes igen af to professorer, der som et forsøg benytter en anden mandatfordelingsmodel end den d’Hondtske, som har fået kritik for at tilgodese store partier.

15. 02. 2022 - kl. 12:04
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Det er et større regnearbejde, som professor emeritus Jørgen Elklit og professor Ulrik Kjær er gået i gang med.

Indenrigs- og Boligministeriet har bedt de to eksperter om at gå valgresultaterne i samtlige 98 kommuner igennem for de fire seneste kommunalvalg og beregne, om den d’Hondtske metode, som er den mandatfordelingsmodel, man benytter, er rimelig og retfærdig.