Borgmester overvejer ø-køb

Vordingborgs borgmester Mikael Smed (S) overvejer at købe Lindholm, som tidligere har været i spil som en mulig placering til et udrejsecenter for udviste kriminelle udlændinge.

16. 02. 2022 - kl. 11:53
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Det delte i den grad vandene, da den daværende VLAK-regering i 2019 med støtte fra Dansk Folkeparti ville bygge et nyt udrejsecenter for udviste kriminelle udlændinge på øen Lindholm, som ligger ud for Kalvehave.

Blandt andet var de lokale protester store, og siden har den nuværende S-regering lagt planerne i graven. Men Vordingborgs borgmester Mikael Smed (S) vil gerne sikre, at øen ikke igen kan komme i betragtning, og derfor overvejer Vordingborg Kommune at købe øen.