Byråd
Valg
Kommunalvalg

Hver anden kommunalpolitiker blev udsat for chikane i valgkampen

Næsten halvdelen af kandidaterne til kommunalvalget i november oplevede chikane og trusler, viser en ny rapport fra Institut for Menneskerettigheder.

Lars Laursen/Biofoto/Ritzau Scanpix

16. 02. 2022 - kl. 10:45
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Chikane og trusler har ifølge en ny undersøgelse fra Institut for Menneskerettigheder fået hver femte kandidat til kommunalvalget til at tvivle på deres fremtid i politik. Undersøgelsen viser også, at 45 procent af kandidaterne var udsat for chikane og trusler under valgkampen sidste år. Og resultaterne bekymrer instituttet.

– Når trusler og chikane skræmmer kandidaterne ud af politik, begynder det at gå ud over demokratiet. Partierne bør være klar til at slå ring om de kandidater, der er i farezonen for trusler og chikane, og hjælpe dem, når det sker, siger Morten Emmerik Wøldike, leder af køn og LGBT+ hos Institut for Menneskerettigheder i en pressemeddelelse.