Byråd
Folketinget

Ballade om borgerrådgivers rolle i Fredericia rejser spørgsmål i Folketinget

Folketingsmedlem Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) vil have indenrigs- og boligministeren til at forholde sig til borgerrådgiveres uafhængighed, efter borgervejlederens rolle har skabt ballade i Fredericia.

Karina Lorentzen Dehnhardt (SF). Foto: William Vest Lillesø/SF

18. 02. 2022 - kl. 12:12
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

De seneste dage har borgervejlederen i Fredericia trukket overskrifter. Det er kommet frem, at han under et møde med kommunaldirektør Camilla Nowak fik en advarsel, da flere sagsbehandlere havde klaget over ham og følt sig intimideret af borgervejlederen.

Efter kommunalvalget blev styrelsesvedtægten i Fredericia ændret, men det lykkedes ikke Jesper Gottlieb at få opbakning til, at han fremover ville refererer direkte til byrådet, selvom han ønskede det. På kommunens hjemmeside fremgår det dog, at ”den uafhængige borgervejleder” er ansat direkte af byrådet og derfor er adskilt fra kommunens administration.