Kriminalitet
Økonomi
Miljø

Kommune kæmper med bænktyverier

Københavns Kommune har gentagne gange oplevet, at de klassiske københavnerbænke bliver stjålet, og det koster kommunen millioner.

Foto: Colourbox

21. 02. 2022 - kl. 10:48
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Tre grønne brædder og det svungne stel udgør den klassiske københavnerbænk, som blev designet i 1880’erne. Tilsyneladende er der mange, der finder designet attraktivt, for hvert år bliver flere bænke stjålet fra de københavnske gader og stræder. Det skriver B.T.

Ifølge avisen brød bænktyverierne for alvor løs i 2017, og over for B.T. vurderer forvaltningen, at der ved udgangen af 2020 manglede omkring 200 ud af de cirka 5.700 københavnerbænke på grund af tyveri. Forventningen er, at der i løbet af 2021 er forsvundet yderligere bænke fra byrummet. Det koster kommunen cirka 10.000 kroner at indkøbe og montere hver enkelt bænk, og de mange tyverier kan derfor blive en dyr affære.