Skole
Dagtilbud
Folketinget

Borgmestre og ministre mødes om frihed til kommunerne: Beskæftigelsesområdet og tilliden skal med

Når landets borgmestre torsdag mødes med en række ministre for at tale om frisætning af kommunerne, har KL’s formand og næstformand klare budskaber med: Beskæftigelsesområdet bør også sættes fri, og kommunerne skal have fred fra Folketinget til at løse opgaverne.

Foto: Jakob Carlsen

22. 02. 2022 - kl. 11:47
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Det blev varmt modtaget i kommunerne, da statsminister Mette Frederiksen (S) i sin nytårstale annoncerede, at regeringen vil sætte kommunerne fri på de store velfærdsområder: Ældreområdet, dagtilbud og folkeskolen.

Og nu tages der hul på de indledende øvelser. Torsdag er alle landets borgmestre nemlig inviteret til møde med statsministeren, finansministeren, børne- og undervisningsministeren og social- og ældreministeren, hvor det eneste punkt på programmet er at diskutere, hvordan lokal frihed til kommunerne kan løfte kvaliteten i velfærden. Den invitation tager KL’s formand og næstformand, Aarhus-borgmester Jacob Bundsgaard (S) og Kalundborg-borgmester Martin Damm (V), gladelig imod, og de har klare budskaber med til ministrene.