Byråd
Demokrati
Ligestilling

Hvidovre skifter ikke formænd ud med forkvinder og forpersoner: ”Det her moderne identitetspolitik er noget pjat”

En utraditionel alliance mellem Venstre og SF kunne ikke overbevise flertallet om, at lederen af de stående udvalg i Hvidovre selv skal kunne vælge sin titel.

24. 02. 2022 - kl. 09:51
Tekst af Mads Brandsen

Man skal ikke længere ned i styrelsesloven end til paragraf 3 for at finde den første af i alt 132 gange, hvor ordet ”formand” optræder. Loven fastslår eksempelvis, at lederen af et stående udvalg i en kommune benævnes formand.

Det ville Venstre og SF i Hvidovre Kommunalbestyrelse gerne have gjort op med. Med et medlemsforslag ville partierne, der til sammen sidder på fem mandater ud af 21, udstyre udvalgsformænd med en valgfrihed mellem benævnelserne formand, forkvinde eller, hvis man har en anden kønsidentitet, forperson.