Klima

Minister vil sløjfe kirkernes vetoret mod opførslen af vindmøller

Indenrigs- og boligminister Kaare Dybvad (S) vil ændre i kirkernes vetoret, der lige nu gør det muligt at sætte en stopper for opførslen af vindmøller.

Indenrigs- og boligminister Kaare Dybvad (S) vil have centraliseret kirkens vetoret mod kommunale projekter. Foto: Claus Bech.

24. 02. 2022 - kl. 10:19
Tekst af Martin Pedersen, marp@kl.dk

I planloven står der indskrevet en ret, der gør det muligt for kirken at nedlægge veto mod kommunale projekter, hvis den vurderer, at det forstyrrer udsigten til eller fra kirken. Det gælder også vindmøller, som kirken flere gange har bremset opførslen af flere steder i landet.

Den ret skal kirken ikke længere have, mener indenrigs- og boligminister Kaare Dybvad (S). Det skriver Information.