KL
Folketinget

Russisk invasion aflyser frihedsmøde mellem ministre og borgmestre

Statsminister Mette Frederiksen (S) er hastet til EU-topmøde i Bruxelles, efter Rusland har invaderet Ukraine. Det betyder, at mødet mellem landets borgmestre og flere ministre, hvor frisætning af kommunerne skulle have været diskuteret, i eftermiddag er aflyst.

Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

24. 02. 2022 - kl. 11:55
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Alle borgmestre landet over har haft samme møde i kalenderen torsdag eftermiddag.

Her var de nemlig inviteret til møde med fire af regeringens ministre for at diskutere frisættelse i kommunerne. Mødet var det første af sin slags i kølvandet på, at statsminister Mette Frederiksen (S) i sin nytårstale meldte ud, at hun var parat til at sætte kommunerne fri på de store velfærdsområder: Ældreområdet, dagtilbudsområdet og folkeskolen.