7 resultater

KL-formand bakker op om europæisk støtte til Ukraine

KL
Ukraine

Jacob Bundsgaard (S), formand for KL, har underskrevet en fælles erklæring fra Council of European Municipalities and Region, der fordømmer Ruslands angreb på Ukraine.

KL: Kommunerne er klar med hjælp til ukrainske flygtninge

Flygtninge
Ukraine

Krigen i Ukraine kan betyde at mellem tre og fire millioner ukrainere vil flygte ud af landet. Ifølge KL er kommunerne klar til at bidrage i det fornødne omfang.

Rådmand: Aarhus bør droppe venskabet med Skt. Petersborg

Byråd
Demokrati
Udland

Efter Ruslands invasion i Ukraine foreslår rådmand Christian Budde (V), at Aarhus Kommune opsiger venskabsbyaftalen med Sankt Petersborg. Han opfordrer andre kommuner, der har venskabsbyaftaler med russiske byer til at gøre det samme.

Kendispar og partihop: Her er ugens navnenyt

Navne

Danske Kommuner sikrer i dette opsamlingsheat et overblik over ugens navnenyheder.

Bundsgaard efter statsministerens tilbud til kommunerne: Vi har brug for klare rammer

Skole
Dagtilbud
Folketinget

Kommunerne kan hver især frit vælge ét område at blive sat fri på, lød statsminister Mette Frederiksens (S) tilbud til kommunerne forud for et møde om frisætning mellem landets borgmestre og flere af regerings ministre. Men kommunerne har brug for at blive klogere, siger KL’s formand Jacob Bundsgaard (S).

Flere kommuner tager opgør med bureaukratiet og dropper regler og dokumentationskrav

Byråd
Jura

Mere tid til kerneopgaven. I både Næstved og Hvidovre følger man nu i Aalborg Kommunes fodspor og ophæver regler, dokumentationskrav og administrative opgaver, der er besluttet af kommunen og derfor ikke er lovpligtige.