Skole
Dagtilbud
Folketinget

Bundsgaard efter statsministerens tilbud til kommunerne: Vi har brug for klare rammer

Kommunerne kan hver især frit vælge ét område at blive sat fri på, lød statsminister Mette Frederiksens (S) tilbud til kommunerne forud for et møde om frisætning mellem landets borgmestre og flere af regerings ministre. Men kommunerne har brug for at blive klogere, siger KL’s formand Jacob Bundsgaard (S).

Jacob Bundsgaard (S). Pressefoto

25. 02. 2022 - kl. 10:56
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Der er frit valg på menuen, men til gengæld må kommunerne kun vælge én ting. Nogenlunde sådan lød tilbuddet til kommunerne fra statsminister Mette Frederiksen (S) i et interview med Avisen Danmark forud for det møde, som skulle have fundet sted torsdag i Odense. Her skulle landets borgmestre mødes med fire af regeringens ministre for at diskutere frisættelse i kommunerne, men på grund af den russiske invasion af Ukraine blev mødet aflyst i 11. time.

Statsministerens tilbud, der lyder, at kommunerne hver især frit kan vælge ét område, hvor de kan blive sat fri af statslige regler, er dog ikke gået ubemærket hen. I et interview med Danske Kommuner forud for mødet gjorde KL-formand Jacob Bundsgaard og næstformand Martin Damm (V) det klart, at de tog et ønske om også at få beskæftigelsesområdet sat fri, og blandt andet det spørgsmål skal afklares, før kommunerne kan forholde sig til statsministerens tilbud.