Byråd
Jura

Flere kommuner tager opgør med bureaukratiet og dropper regler og dokumentationskrav

Mere tid til kerneopgaven. I både Næstved og Hvidovre følger man nu i Aalborg Kommunes fodspor og ophæver regler, dokumentationskrav og administrative opgaver, der er besluttet af kommunen og derfor ikke er lovpligtige.

Foto: Næstved Kommune

25. 02. 2022 - kl. 10:48
Tekst af Thomas Kokholm

I debatten om, hvem der er skyld i det vildtvoksende og tidsslugende bureaukrati, bliver det ofte fremhævet, at langt fra alt kommer fra staten og Christiansborg. En stor del af regler og dokumentationskrav bliver skabt af kommunerne selv.

I Næstved besluttede et enigt byråd tirsdag i denne uge at fjerne alle dokumentationskrav, regler og administrative opgaver, som kommunen selv har besluttet at indføre.