Flygtninge
Udland

KL: Kommunerne er klar med hjælp til ukrainske flygtninge

Krigen i Ukraine kan betyde at mellem tre og fire millioner ukrainere vil flygte ud af landet. Ifølge KL er kommunerne klar til at bidrage i det fornødne omfang.

25. 02. 2022 - kl. 12:14
Tekst af Thomas Kokholm Nielsen

Ovenpå statsminister Mette Frederiksens (S) pressemøde torsdag om situationen i Ukraine oplyser KL, at man er i dialog med staten om eventuelle tiltag, herunder for eksempel indkvartering af flygtninge.

– Det er en helt ekstraordinær og alvorlig situation i Ukraine, og det er usikkert, hvad den kommende tid bringer. Hvis vi kommer i en situation, hvor der kommer flygtninge til landet, er vi i kommunerne klar til at bidrage. Det kan for eksempel handle om, at flygtningene får trygge rammer, tag over hovedet og adgang til sundhedstilbud. Det er en del af vores opgave, og det har vi gjort tidligere for eksempel i forbindelse med krigen i Syrien, siger KL’s formand, Aarhus-borgmester Jacob Bundsgaard (S) i en pressemeddelelse.