Byråd
Demokrati
Udland

Rådmand: Aarhus bør droppe venskabet med Skt. Petersborg

Efter Ruslands invasion i Ukraine foreslår rådmand Christian Budde (V), at Aarhus Kommune opsiger venskabsbyaftalen med Sankt Petersborg. Han opfordrer andre kommuner, der har venskabsbyaftaler med russiske byer til at gøre det samme.

Christian Budde (V). Foto: Aarhus Kommune

25. 02. 2022 - kl. 11:41
Tekst af Thomas Kokholm Nielsen

– Når de russiske tanks i disse timer ruller over den Ukrainske grænse, er det et angreb på vores alles frihed. Det kalder på handling fra hele verden - også fra det kommunale Danmark og Aarhus, siger Christian Budde, der er leder af Venstre og rådmand for sundhed og omsorg i Aarhus Kommune.

Han mener, at også det kommunale Danmark bør gøre en forskel, hvor man kan og sende et signal til Rusland om, at deres handling er absolut uacceptabel.