Digitalisering
Velfærdsteknologi

Kommunerne effektiviserer og skaber kvalitet med teknologier

Kommunernes Teknologiradar giver for tredje år i træk overblik over teknologiers modenhed og viser, hvilke teknologier der særligt skaber værdi.

Illustration: KL

28. 02. 2022 - kl. 12:10
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Videoløsninger gør det muligt at mødes med kommunen virtuelt. Apps bruges i kommunikationen med borgerne. Automatisering af manuelle processer sker gennem softwarerobotter og kunstig intelligens. Og velfærdsteknologi som mobilitetsrobotter eller robotter til medicinhåndtering hjælper borgerne med at blive mere selvhjulpne. Kommunerne bruger i stor stil teknologi i deres opgaveløsning.

For tredje år i træk lancerer KL Kommunernes Teknologiradar. Den viser udbredelse og modenheden af 25 forskellige teknologier. Radaren kan bruges til at starte en dialog om, hvordan man i kommunerne udnytter de nye teknologiske muligheder, og hvilke teknologier man særligt skal give sig i kast med.