Arbejdsmarked

Næstved går videnskabeligt til værks for at kortlægge udsatte unge

Næstved Kommune har med hjælp fra VIVE fået en mere sikker baggrund til at handle på den kommunale ungeindsats. VIVE har systematisk kortlagt, hvad der karakteriserer de udsatte unge i kommunen.

Foto: Hung Tien Vu

28. 02. 2022 - kl. 10:59
Tekst af Martin Pedersen, marp@kl.dk

I Næstved udgør udsatte unge uden job og uddannelse 5,7 procent af de 18-27-årige, hvilket er højere end landsgennemsnittet. Men nu kan Næstved Kommune muligvis bedre hjælpe gruppen af udsatte unge. Kommunen har nemlig finansieret en undersøgelse lavet af VIVE, der kortlægger de udsatte unge og udpeger nogle karakteristika ved dem.

– Der var et politisk ønske om at se på hele området for udsatte unge. Om vi gør det godt nok, hvor stort problemet var, og om indsatserne passede. På den måde skal det også ses i sammenhæng med hele den kommunale ungeindsats, siger Jakob Bigum Lundberg, der er direktør ved center for arbejdsmarked i Næstved Kommune.