Dagtilbud
Børn

Ny metode kan mindske forskellen på børn i dagtilbud

Trygfondens Børneforskningscenter inviterer nu samtlige landets kommuner til at samarbejde med forskere om at implementere den pædagogiske metode ”Vi lærer sammen”, der kan mindske forskellen i sproglige og matematiske kompetencer, der opstår allerede i dagtilbudsalderen.

28. 02. 2022 - kl. 12:05
Tekst af Thomas Kokholm Nielsen

Når børn i Danmark forlader vuggestuen, er der cirka et års forskel på de sproglige, matematiske og socio-emotionelle kompetencer hos børnene med de mest udviklede og børnene med de mindst udviklede kompetencer på en årgang. Ved udgangen af børnehaven er denne forskel øget til 2,5 år.

Det er problematisk, fordi et godt og veludviklet sprog både har stor betydning for barnets trivsel nu og her, og for hvor let barnet får ved at bygge læring på senere hen i skolen. Dermed kan de tidlige forskelle vare ved ind i voksenlivet og påvirke barnets livschancer og livskvalitet.