Slut med kommunal hjemmepleje efter sag om videoovervåget hjem

Kolding Kommune har indgået en aftale med et privat firma, der betyder, at den kommunale hjemmepleje ikke længere skal arbejde i et videoovervåget hjem.

03. 01. 2022 - kl. 09:43
Tekst af Martin Pedersen, marp@kl.dk

En aftale, der omfatter ”helt særlige situationer, som kræver en skræddersyet løsning”, mellem Kolding Kommune og det private firma Carelink betyder, at kommunens hjemmepleje slipper for at arbejde under overvågning. Det skriver JydskeVestkysten.

Det sker efter, at Arbejdsretten i midten af september sidste år afgjorde, at hjemmehjælpere ikke kan nægte at arbejde i et hjem, hvor de bliver videoovervåget. Den kommunale hjemmepleje i kommunen havde siden april nægtet at arbejde i et hjem, hvor en kritisk ægtemand filmede personalet, mens de tog sig af hans hustru.