KL
Velfærd
Ældre

Kommunerne er klar til at blive sat fri for regler på velfærdsområder

Statsminister Mette Frederiksen (S) lagde i sin nytårstale op til en ny og kortere ældrelov, og at kommunerne skal sættes fri for næsten alle statslige regler på en række velfærdsområder. Det er en fremragende idé, lyder det fra KL.

05. 01. 2022 - kl. 12:12
Tekst af Martin Pedersen, marp@kl.dk

– Hånden på hjertet, så har vi endnu ikke den ældrepleje i Danmark, som vores ældre har fortjent. Jeg vil derfor i aften foreslå noget vidtgående. At vi afskaffer den omfangsrige regulering og lovgivning på ældreområdet og starter helt forfra.

Sådan lød det fra statsminister Mette Frederiksen (S) i sin nytårstale som optakt til regeringens forslag om at give alle kommuner mulighed for at blive fri af næsten alle statslige regler på en række velfærdsområder.