Ældre
Velfærd
Hjemmehjælp

Astrid Krag: Christiansborg bærer en væsentlig del af ansvaret for ældreplejens tilstand

Kommuner, der allerede har smagt på den frihed statsministeren lancerede i nytårstalen, taler begejstret om ny arbejdsglæde og faglig stolthed hos medarbejdere og ledere. Social- og ældreminister Astrid Krag (S) skal tage livtag med bureaukratiet og dokumentationskravene, der har reddet ældreplejen som en mare. Kan en ny ældrelov skabe den eftertragtede kulturændring?

12. 01. 2022 - kl. 11:37
Tekst af Thomas Kokholm Nielsen

– Men hånden på hjertet, så har vi endnu ikke den ældrepleje i Danmark, som vores ældre har fortjent. Jeg vil derfor i aften foreslå noget vidtgående, sagde statsminister Mette Frederiksen (S) i sin nytårstale.

Og så lancerede hun ideen om vidtgående frisættelse af kommunerne fra love og regler. Grundlaget skal være ”en ny og præcis ældrelov. Med klare værdier. Værdighed. Valgfrihed. Selvbestemmelse. Og få dokumentationskrav”, som hun formulerede det.