Demokrati
Lokaldemokrati
Ledelse

Er det Christina-effekten? Nye borgmestre vil i praktik og flytte borgmesterkontoret ud

I flere kommuner planlægger de nyvalgte borgmestre at flytte borgmesterkontoret ud af rådhuset med jævne mellemrum eller regelmæssigt gå i praktik hos kommunens medarbejdere.

12. 01. 2022 - kl. 09:03
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Der er ingen tvivl om, at kommunalvalgets helt store vinder blev Holbæks genvalgte borgmester Christina Krzyrosiak Hansen (S), som i 2017 blev borgmester for første gang som blot 25-årig.

Hun sikrede sig 18.590 personlige stemmer, hvilket slog danmarksrekorden i personlige stemmer, da det svarede til 46 procent af alle de afgivne stemmer i kommunen. De seneste fire år har hun gjort en dyd ud af at gå i praktik hver tirsdag og flytte borgmesterkontoret rundt i lokalområderne med jævne mellemrum. Og noget tyder på, at det har inspireret en række af landets nyvalgte borgmestre.