8 resultater

Politikerne skal passe på ikke at skabe forventningskriser

KL
Folketinget
Ældre

Hvis folketingspolitikere og kommunalpolitikere ikke er enige om hverken problemet eller løsningen udløser det en tillidskrise. Den kan forplante sig til borgerne som en forventningskrise. Det uhyggelige er, at vi er i gang med at skabe forventning om, at intet går ud over ældreplejen. Hvad hvis det gør?, lyder det fra forsker under debat på KØF22.

Chefredaktør: Borgmestrene er nødt til at lave en ny udligningsmodel

Økonomi
Økonomiforhandlinger

Chefredaktør på NB Økonomi Arne Ullum mener, at krisen i det fælles kommunale budgetsamarbejde truer den danske velfærdsmodel og det lokale selvstyre. Eneste løsning er, at borgmestrene laver deres egen udligningsmodel, mens Christiansborg løber rundt i ansvarsløs velfærdsrus, siger han. Det er for dystert et billede, mener finansministeren.

Lokale frihedsgrader og praksisrettet undervisning skal løse ungeudfordringen

Uddannelse

På Kommunaløkonomisk Forum var udfordringen med at få flere unge til at færdiggøre en uddannelse og komme i beskæftigelse til debat. Kommunerne skal have mere fleksibilitet for at løfte udfordringen, mener formanden for KL’s børne- og undervisningsudvalg, Thomas Gyldal Petersen (S).

Efter udskydelse på udskydelse: Sundhedsreform kommer inden april

Folketinget

Regeringen har givet efter for presset og vil fremlægge sit bud på en sundhedsreform i første kvartal.

Dyster analyse: Velfærden er truet af mangel på arbejdskraft

Arbejdsmarkedspolitik
Arbejdsmiljø
Beskæftigelse

En ny analyse fra KL viser, at den offentlige sektor får behov for cirka 44.000 ekstra medarbejdere frem mod 2030, hvis vi vil fastholde serviceniveauet i velfærdsstaten. Hvis man samtidig skal opretholde væksten i den private sektor, så mangler der om otte år 90.000 personer på arbejdsmarkedet.

Eks-rådmand bliver museumsformand

Lås ikon

Laura Hay Uggla tager over som bestyrelsesformand for kunstmuseet Aros.