Økonomiforhandlinger

Chefredaktør: Borgmestrene er nødt til at lave en ny udligningsmodel

Chefredaktør på NB Økonomi Arne Ullum mener, at krisen i det fælles kommunale budgetsamarbejde truer den danske velfærdsmodel og det lokale selvstyre. Eneste løsning er, at borgmestrene laver deres egen udligningsmodel, mens Christiansborg løber rundt i ansvarsløs velfærdsrus, siger han. Det er for dystert et billede, mener finansministeren.

Chefredaktør Arne Ullum mener sammenbruddet som en konsekvens af en dårlig udligningsreform. Foto Lars Horn / Baghuset

13. 01. 2022 - kl. 15:42
Tekst af Thomas Kokholm

I september stod det klart, at kommunernes model for indbyrdes at afstemme servicerammen i forhold til den økonomiaftale, der var indgået med regeringen det år  – den såkaldte faseopdelte budgetproces - var brudt sammen.

En nødløsning med en grønthøstermetoder, hvor alle kommuner skulle finde besparelse på to procent reddede processen.