Lokale frihedsgrader og praksisrettet undervisning skal løse ungeudfordringen

På Kommunaløkonomisk Forum var udfordringen med at få flere unge til at færdiggøre en uddannelse og komme i beskæftigelse til debat. Kommunerne skal have mere fleksibilitet for at løfte udfordringen, mener formanden for KL’s børne- og undervisningsudvalg, Thomas Gyldal Petersen (S).

Per B. Christensen, Henriette Christiansen, Gordon Ørskov Madsen og Thomas Gyldal Petersen (S) deltog i debatten om ungeudfordringen på KØF22. Foto: Lars Horn / Baghuset

13. 01. 2022 - kl. 11:50
Tekst af Mads Brandsen

– Hvis kommunerne vil have mere arbejdskraft, er det en god begyndelse at starte med folkeskolen. En mere praksisrettet undervisning kan være en løsning for nogle i udskolingen.

Sådan lød nogle af de indledende ord fra formanden for Danske SOSU-Skolers bestyrelse samt formand for Akkrediteringsrådet Per B. Christensen til debatten om at få flere unge til at færdiggøre en uddannelse og komme i beskæftigelse. Han er medlem af reformkommissionen, der blandt andet har til opgave at komme med anbefalinger på ungeområdet. For der er nemlig en gruppe på 7000, cirka 20 procent af de unge, der, når de fylder 25 år, ikke har en kompetencegivende uddannelse og en gruppe på syv procent, der hverken får en uddannelse eller kommer i beskæftigelse.