Aarhus indfører CO2-afgift

Socialdemokratiet bakker op om SF-forslag, som nu bliver virkelighed. Fremover vil økonomi og klima blive sidestillet, når kommunen køber ind.

Foto: Colourbox

14. 01. 2022 - kl. 11:30
Tekst af Mads Brandsen

Aarhus Kommune vil nu indføre en intern CO2-afgift, der skal gøre det lettere for kommunens indkøbere at træffe de bæredygtige valg. Den vil eksempelvis være med til at vise, hvilke varer, der belaster klimaet mindst – eller hvilken rejse, der er grønnest.

I december foreslog SF at indføre afgiften, og det har borgmester Jacob Bundsgaard (S) og dermed Socialdemokratiet nu valgt at bakke op om. Borgmesteren vil snarest præsentere et forslag til byrådet.