Sundhed

Ansat lækkede følsomme oplysninger: Nu har hun endegyldigt tabt sagen

Ansat i Frederiksberg Kommunes rehabiliteringsteam brød tavshedspligten, da hun gav oplysninger om borgere videre til pressen. Det koster hende dagbøder.

Foto: Colourbox

14. 01. 2022 - kl. 09:00
Tekst af Mads Brandsen

Torsdag er der faldet dom i en sag, der kan få stor principiel betydning for offentligt ansattes tavshedspligt og grænserne for denne.

Sagens hovedperson er Bitten Vivi Jensen, der som daværende ansat i rehabiliteteringsteamet i Frederiksberg Kommune brød tavshedspligten, da hun gav en pose med oplysninger om 89 borgere til en journalist på Dagbladet Information. Dermed overtrådte hun tavshedspligten, har Retten på Frederiksberg, Østre Landsret og nu også Højesteret fastslået.