Skole

Coronasmitte udfordrer daginstitutioner og skoler: De næste par uger bliver hårde

Smittetallene sætter næsten dagligt nye rekorder, og det kan også mærkes i landets daginstitutioner og skoler, hvor mange medarbejdere enten selv er sygemeldt eller er i isolation. Kommunerne gør alt, hvad de kan, for at få enderne til at mødes, og det kan kun lykkes ved en fælles indsats, lyder det.

20. 01. 2022 - kl. 12:06
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Vikarer, medarbejdere, der tager ekstra timer og forstående forældre er noget af det, som kommunerne i øjeblikket bruger mange kræfter på at få til at gå op i en højere enhed, for at få vagtplanerne i landets dagtilbud og skoler til at gå op i en tid, hvor smittetallene aldrig har været højere, og en stor del af medarbejderne i skoler og institutioner enten selv er syge eller er isolerede som nære kontakter.

I sidste uge viste en undersøgelse fra KL, at 16 procent af pædagogerne i landets børnehaver og vuggestuer var fraværende i begyndelsen af ugen, mens hver tredje pædagog ikke var på arbejde i fem procent af landets dagtilbud. På baggrund af indberetninger fra skolerne, skønner KL, at 10 procent blandt personalet i folkeskolerne i sidste uge var fraværende.