Sundhed

Ny plan skal gøre op med penge i puljer

Socialpsykiatrien har fået en fremtrædende plads i Sundhedsstyrelsens tiårsplan for psykiatrien. Det får ros fra flere aktører, der samtidig mener, at planen bør være et opgør med puljefinansieringen til fordel for rigtige finanslovspenge til et reelt løft af psykiatrien.

Psykiatrien får ikke den prioritering, som den fortjener kan man læse i Sundhedsstyrelsens oplæg. Det skønnes, at omkring 40-50 procent af befolkningen i et livsforløb vil få en psykisk lidelse. Foto Colourbox

20. 01. 2022 - kl. 12:17
Tekst af Thomas Kokholm Nielsen

Mange af aktørerne i psykiatrien hæfter sig ved, at socialpsykiatrien får mange ord og anbefalinger med på vejen i Sundhedsstyrelsens netop fremlagte psykiatriplan. Planen giver en række anbefalinger i forhold til, hvordan man skal løfte psykiatrien, der mildest talt har det dårligt.

Socialpsykiatrien hører til i kommunerne. Det er tilbud som bosteder, støttecentre, bostøtteordninger og så videre, der tager hånd om de psykisk syges hverdag. At denne del af psykiatrien får så meget plads karakteriseres som et nybrud i forhold til tidligere planer, der har haft mere fokus på behandlingspsykiatrien, der ligger i regionsregi.