Ældre
Hjemmehjælp
Jura

Plejehjem blev beskyldt for krænkelser: Kan det foregå hos os?

I efteråret så beskyldninger om krænkende videoer og billeder delt på det sociale medie Snapchat med beboere på plejehjemmet Møllegården i Gladsaxe og beskrivelser af episoder, hvor beboere var blevet drukket fulde, dagens lys. Siden har en advokatundersøgelse konstateret, at ledelsen handlede korrekt på beskyldningerne, og kommunen vil nu fortsætte sit fokus og arbejde med kulturen på ældreområdet.

Kristine Meyer Henriksen (S). Pressefoto

21. 01. 2022 - kl. 11:58
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

I november trak plejehjemmet Møllegården overskrifter, da beskyldninger om, at der på plejehjemmet i Gladsaxe blandt personalet var blevet optaget og delt videoer og billeder på mediet Snapchat af demente beboere, der blev drillet af medarbejdere, og der blandt andet havde været en episode, hvor en kvinde, der var hårdt ramt af demens, fik serveret tre glas rødvin til frokost og blev særdeles beruset, blev beskrevet i medierne.

Det fik Gladsaxe Kommune til at iværksætte en uvildig advokatundersøgelse og sende fire menige medarbejdere samt den chef, der har ansvaret for kommunens seniorcentre, hjem fra arbejde.