Teknik
Byggeri

Hvilken borgmester har gjort mest for arkitekturen?

Det er som regel borgmesteren, der står i spidsen for byudviklingen. For tredje år i træk inviterer Arkitektforeningen alle borgere, politikere og fagfolk til at indstille en visionær borgmester, der har blik for det smukke i omgivelserne og givet arkitekturen en særlig plads i byudviklingen.

Hernings daværende borgmester Lars Krarup (th.) modtog Borgmesterprisen 2021 for sit mange årige og visionære tilgang til byudvikling, hvor arkitekturen har spillet en markant rolle. Her får han prisen overrakt af Arkitektforeningens direktør Lars Autrup. Foto Arkitektforeningen

24. 01. 2022 - kl. 08:39
Tekst af Thomas Kokholm Nielsen

En attraktiv og bæredygtig kommune hænger uløseligt sammen med visionær byudvikling og smukke, trygge og inspirerende rammer. Og her spiller arkitekturen en helt særlig rolle for, at vi som mennesker trives og udvikler os i vores omgivelser. Det mener Arkitektforeningen, der efterlyser kandidater til prisen årets arkitekturborgmester.

– Vi håber, at borgmesterprisen vil få borgere og politikere til at reflektere over, hvad god arkitektur og byplanlægning betyder for dem og deres by i hverdagen. Politikerne har en afgørende indflydelse på udformningen og kvaliteten af vores omgivelser, men til syvende og sidst, ligger beslutningerne på borgmesterens bord. Derfor stiller vi spørgsmålet: Hvor kan du se og mærke, at der er en visionær arkitekturborgmester til stede?, udtaler Johnny Svendborg, Arkitektforeningens formand.