Miljø
Teknik

Frivillige aftaler om beskyttelse af drikkevand mod pesticider fungerer ikke

Kommunerne spilder tiden på at få landmænd med på frivillige aftaler om ikke at sprøjte omkring drikkevandsboringer. Ifølge KL fungerer systemet ikke, fordi landmændene kan få højere kompensation ved at tage sagerne til overtaksationskommissionen. Vi spiller hasard med grundvandet, lyder det fra KL-direktør forud for møde med miljøministeren.

Det har vist sig stort set umuligt, at få landmænd til at indgå frivillige aftaler. Foto Collourbox

25. 01. 2022 - kl. 11:03
Tekst af Thomas Kokholm Nielsen

Med en bred politisk aftale i Folketinget blev det i 2019 blev det besluttet, at man ikke længere måtte bruge sprøjtegifte omkring drikkevandsboringer.

Kommunerne fik til opgave at udpege de områder, der var sensitive, og hvor der ikke længere måtte bruges sprøjtegifte af hensyn til fremtidens drikkevand.