Arbejdsmarked
Sundhed

Om lidt mangler der 16.000 sosu’er

I 2030 vil der mangle 16.000 sosu’er, hvis man vil opretholde niveauet som i dag, viser en ny analyse af rekrutteringsudfordringen fra KL’s nyhedsbrev Momentum. Det er den klart største personaleudfordring for velfærdssamfundet, lyder det i analysen.

Kilde: KL's nyhedsbrev Momentum

25. 01. 2022 - kl. 11:39
Tekst af Thomas Kokholm Nielsen

Manglen på medarbejdere i den kommunale ældrepleje mærkes allerede rundt om i kommunerne. Og det bliver kun meget værre, lyder konklusionen i en analyse lavet af KL’s nyhedsbrev Momentum.

Om bare otte år vil der mangle knap 16.000 social- og sundhedsassistenter og -hjælpere, hvis man skal bevare det samme forhold mellem antallet af social- og sundhedsmedarbejdere og ældre som i dag og uddanner samme antal som i dag. Manglen bliver kun større i årene efter, og i 2045 kan man mangle næsten 37.000 social- og sundhedsassistenter og -hjælpere.