Klima
Teknik

KL og 14 aktører sætter strøm til videnscenter for ladeinfrastruktur til elbiler

Der er akut behovet for en samlet national indsats for at sikre elladestandere i hele landet. KL har derfor sammen med CONCITO, FDM, Dansk Erhverv, Kammeradvokaten og en række andre aktører besluttet at kickstarte opbygningen af et nationalt videncenter for ladeinfrastruktur.

Foto: Thomas Kokholm Nielsen

28. 01. 2022 - kl. 10:37
Tekst af Thomas Kokholm Nielsen

Der er brug for at samle viden om opbygning af en infrastruktur, der kan matche og understøtte det stigende salg af elbiler og den grønne omstilling.
Som bekendt er salget af elbiler og hybridbiler kraftigt stigende. Men hvis man for alvor skal rykke på denne grønne dagsorden, kræver det, at man kan lade sin elbil op uden problemer i hele landet. Her spiller kommunerne en vigtig rolle, og når den nye lovgivning på området træder i kraft til april, får de en række nye opgaver i forhold til at udrulle offentligt tilgængelige ladestandere.

Kommunerne har længe efterspurgt hjemmel og dialog om opgaven, og flere aktører, herunder regeringens egen Bilkommission, har opfordret regeringen til at oprette et nationalt videncenter for ladeinfrastruktur, der kan yde støtte og rådgivning til blandt andet kommunerne.