Byråd
KL

Også i kommunerne er der grund til at se nærmere på forholdet mellem forvaltning og politikere

Mens Djøf har nedsat et ekspertudvalg, der skal granske samspillet mellem embedsmænd og politikere på statsligt niveau, planlægger KL at bidrage til at facilitere, at også kommunerne har fokus på at diskutere forholdet mellem forvaltning og politikere.

Kristian Vendelbo. Foto: Morten Fauerby

28. 01. 2022 - kl. 12:38
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Det er ikke kun i staten, at der skal sættes fokus på samspillet mellem embedsmænd og politikere. Mens Djøf har nedsat et ekspertudvalg, der skal se nærmere på samarbejdet mellem embedsværk og folkevalgte på statsligt niveau, er den diskussion lige så relevant i kommunerne. Sådan lyder det fra KL, der planlægger at bidrage til, at kommunerne tager den diskussion.

– Det er helt oplagt og med det arbejde, Djøf har sat i gang, kun endnu mere aktuelt, at vi gør noget for at få den diskussion i kommunerne, siger KL’s administrerende direktør, Kristian Vendelbo, som selv er en del af Djøf’s ekspertudvalg. Her er han dog medlem på baggrund af sin erfaring som tidligere departementschef.