Arbejdsmarked
Integration

Aalborg i integrationssucces: Selvforsørgende flygtninge er en væsentlig ressource

I Aalborg er 75 procent af kommunens flygtninge selvforsørgende. Systematik, vedholdenhed og et meningsfuldt møde med systemet er årsagen. Også på landsplan kommer flere flygtninge i beskæftigelse, men der er stadig et uudnyttet potentiale og en ressource i forhold til manglen på arbejdskraft, lyder det fra forsker.

Sophia Juliane Lydolph / STF / Ritzau Scanpix

31. 01. 2022 - kl. 12:10
Tekst af Martin Pedersen, marp@kl.dk

Møder man en flygtning på gaden i Aalborg Kommune er chancen for, at vedkommende er selvforsørgende, 75 procent. Kommunen har i et systematisk arbejde med flygtninge skabt fremgang i integrationen. Noget der har været en målsætning i flere år.

– Da vi modtog de mange flygtninge, var vi en af de kommuner, der modtog flest. Allerede der gav vi håndslag på, at det var vigtigt, ingen følte sig ekskluderet. Det var vigtigt, at vi fra starten gjorde en ekstraordinær indsats for at få dem i arbejde eller uddannelse, lyder det fra Nuuradiin S. Hussein (S), rådmand for job og velfærd i Aalborg.