Folketinget
Uddannelse

Borgmestre kritiserer ny fordelingsmodel for gymnasieelever

Med regeringens og aftalepartiernes nye fordelingsmodel for elever på gymnasiale uddannelser vil der i nogle kommuner være færre unge, der får sin 1. prioritet opfyldt. Det møder kritik fra borgmestre.

Borgmestrene Pernille Beckmann (V) og Michael Fenger (K) kritiserer, at færre unge fra deres kommune vil få opfyldt deres 1. prioriteret på grund af den nye fordelingsmodel for elever på gymnasiale uddannelser. Foto: Greve Kommune/Gentofte Kommune

02. 06. 2022 - kl. 12:42
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Udover elevernes egne ønsker kommer transporttid og forældrenes indkomst i fremtiden til at påvirke, hvor landets unge kan gå i gymnasium.

Den nye fordelingsmodel blev til sidste år i en aftale mellem regeringen, Dansk Folkeparti, SF, Radikale Venstre, Enhedslisten og Kristendemokraterne.