Folketinget

Ny minister: Hvis vi ikke bor blandet, smuldrer opbakningen til velfærdsstaten

Nytiltrådte indenrigs- og boligminister Christian Rabjerg Madsen (S) mener, det er altafgørende for sammenhængskraften i samfundet, at vi møder hinanden på tværs af samfundslag lige fra folkeskolen til villavejen.

Indenrigs- og boligminister Christian Rabjerg Madsen (S) vil sikre sammenhængskraften. Foto: Anni Norddahl

02. 06. 2022 - kl. 12:02
Tekst af Mads Brandsen

Det går den forkerte vej i Danmark i disse år, hvis man har et ideal om, at børn fra alle baggrunde skal mødes i folkeskolen.

Det kunne Arbejderbevægelsens Erhvervsråd fortælle i en analyse i februar. I dag er det kun 27 procent af grundskolerne, der er blandede. Det vil sige, at de har omtrent lige mange elever fra alle indkomstlag. For 10 år siden var tallet 40 procent.