Digitalisering

Den store effektiviseringsmaskine fylder rundt og kan yde endnu mere

Det er ti år siden, kommunerne og staten trykkede på startknappen, og satte Udbetaling Danmark til at udbetale ydelser til danskerne. Det har samlet skaffet årlige besparelser for 830 millioner kroner. Maskinen kan endnu mere. Det er bare med at udnytte potentialet, lyder budskabet til KL og staten.

ATP har stået for driften af Udbetaling Danmark i ti år fra centre rundt om i landet. Foto ATP

03. 06. 2022 - kl. 11:38
Tekst af Thomas Kokholm

I år er det ti år siden, at danskerne begyndte at få deres boligydelse, folkepension, barselsydelse, børnepenge med mere fra noget, der hed Udbetaling Danmark.

Opgaverne blev rykket ud af kommunekontorerne og over i fem centre placeret rundt om i landet, som blev drevet af ATP. Det der var fælles for de opgaver, man lagde i Udbetaling Danmark var, at der var tale om objektiv sagsbehandling. Altså sager, der kunne afgøres ud fra objektive kriterier som alder, indkomst, bopæl og så videre. Der var ikke tale om skønsmæssig sagsbehandling.