KL
Økonomi
Anlæg

Høje priser får flere kommuner til at stoppe anlægsprojekter

Prisstigninger på bygge- og anlægsarbejder kan mærkes i kommunerne. Halvdelen af landets kommuner har således udskudt eller undladt nybyggeri eller renoveringsprojekter det seneste halve år, viser ny rundspørge foretaget af KL’s nyhedsbrev Momentum.

Kommunerne må aflyse flere anlægsprojekter på grund af prisstigninger. Foto: Colourbox

07. 06. 2022 - kl. 11:58
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Flere kommuner landet over må droppe anlægsprojekter, fordi det er blevet meget dyrere at bygge og renovere skoler, daginstitutioner, plejecentre og veje. En ny rundspørge, som KL’s nyhedsbrev Momentum har foretaget blandt 91 kommuner viser, at 51 procent af kommunerne i løbet af det seneste halve år har bremset planlagte anlægsprojekter eller helt droppet dem, mens endnu flere svarer i undersøgelsen, at de forventer snart at træffe beslutning om at udsætte eller skrotte anlægsprojekter.

Ifølge Momentum viser tal fra Danmarks Statistiks Omkostningsindeks for anlæg, at det fra 2021 til 2022 blev ni procent dyrere at anlægge veje, mens prisen på jernkonstruktioner steg med 28 procent. Tallene er dog før Ruslands invasion af Ukraine, og tal fra Sverige viser, at prisen på alle byggematerialer samlet set er steget næsten 25 procent fra april sidste år til april i år.