Sundhed
Borgerinddragelse

Udvalgte borgere skal bedømme hjemmeplejen

Et nyt forsøg i Odense skal give udvalgte borgere mulighed for at vurdere kommunale medarbejdere fra eksempelvis hjemmeplejen.

Udvalgte borgere i Odense får nu mulighed for at bedømme hjemmeplejen. Foto: Colourbox

07. 06. 2022 - kl. 11:33
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Odense Kommune vil nu forsøge sig med en ny feedback-model, der skal give politikerne et klarere billede af den service, som kommunens medarbejdere leverer. Det skriver Fyens Stiftstidende.

Egentlig havde Venstre foreslået en model, der skulle give borgerne mulighed for at vurdere hjemmeplejen, når borgerne havde haft besøg. Men der kunne ikke skabes flertal for Venstres forslag, som det blev fremlagt i ældre- og handicapudvalget. Derfor blev udvalget i stedet enige om, at forvaltningen skal komme med et oplæg til, hvordan man kan lave et feedback-system, der skal vurdere effekten af et nyt konkret pilotprojekt med faste tværfaglige teams i udkørende grupper. En model, der er inspireret af den hollandske hjemmeplejeorganisation Buurtzorg.