Byråd

Vi skal turde tale om politisk forråelse

Er det kun blandt velfærdsarbejdere ude i kommuner og regioner, at man taler om en kultur, der bliver forrået? Eller kan det også ramme det politiske niveau? Forråelse kan ramme os alle, mener to kommunalpolitikere fra henholdsvis Slagelse Kommune og Solrød Kommune.

Foto: Colourbox

07. 06. 2022 - kl. 11:24
Tekst af Admin User, umbraco@cabana.dk

Selvom forråelse er et gammelt dansk begreb, er det først i de seneste år begyndt at se dagens lys i den offentlige debat.

Ordets fremmarch er godt båret frem af flere sager om alvorligt omsorgssvigt begået af det offentlige, der gang på gang har rystet danskerne. Vi taler om svigt mod vores mest sårbare borgere på blandt andet bosteder, plejehjem og i hjemmeplejen. Hver gang har vi stået måbende tilbage og spurgt os selv: “Hvad kan få mennesker til - tilsyneladende - at opføre sig ondt?”