KL

Corona og benzinpriser presser trafikselskaber

Landets trafikselskaber står i den perfekte storm, mener KL’s formand Martin Damm (V), og forudser, at trafikselskabernes trængte økonomi kan betyde nedlagte ruter rundt om i landet.

Flere organisationer frygter for trafikselskabernes økonomi. Foto: Colourbox

08. 06. 2022 - kl. 11:53
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Flere parter frygter historiske nedskæringer hos landets trafikselskaber, hvis økonomi er hårdt presset dels på grund af corona og dels de stigende benzinpriser.

Ifølge Jyllands-Posten, som har lavet en rundringning blandt trafikselskaberne, forventer man i år samlede ekstraudgifter på over 500 millioner kroner som konsekvens af de stigende benzin-, diesel-, el- og naturgaspriser. Derudover har coronakrisen betydet lavere passagertal. Nu advarer både organisationen Trafikselskaberne, Danske Regioner og KL om, at det kan få store konsekvenser for passagererne, hvis kommunerne og regionerne ikke kompenseres i økonomiforhandlingerne med staten.