Demokrati
Lokaldemokrati
Valg

Stort flertal afviser forslag om lokale folkeafstemninger

Selv om Dansk Folkeparti får opbakning fra både Nye Borgerlige, Enhedslisten og Frie Grønne, er der langt til et flertal bag forslag om lokale folkeafstemninger fra Dansk Folkeparti. På ministerens initiativ skal VIVE nu undersøge sagen nærmere.

Der er ikke flertal for et forslag om lokale folkeafstemninger. Foto: Colourbox

08. 06. 2022 - kl. 11:10
Tekst af Mads Brandsen

Flertallet bag at styrke det lokale demokrati er stort i Folketinget. Det er snart sagt alle partier klar til at bakke op om.

Men det skal ikke være i form af at give borgere med en sag mulighed for at tvinge en lokal folkeafstemning om et kommunalt spørgsmål igennem, hvis de har samlet underskrifter fra 10 procent af kommunens stemmeberettigede indbyggere.