Sundhed

Sundhedsreform – stort tillykke og nu i arbejdstøjet

.

08. 06. 2022 - kl. 07:54
Tekst af Admin User, umbraco@cabana.dk

Ambitionerne på sundhedsområdet fejler bestemt ikke noget for tiden. Der er national enighed om, at der skal ske noget nyt i samarbejdet mellem kommuner og regioner. Dette pakkes ind i en ny struktur med fem sundhedssamarbejdsudvalg bygget op omkring 21 sundhedsklynger. Sundhedssamarbejdsudvalgene koordinerer og sætter retning for arbejdet på tværs af sundhedsklyngerne i den enkelte region.

Den nye struktur bygger på en række udtalte forventninger til bedre sammenhænge, samarbejde, kvalitet, patientinddragelse, rolleafklaringer og dataanvendelse. I det hele taget adresseres stort set alle de udfordringer, vi i dag kender i sundhedsvæsenet, med en forventning om, at det skal og vil blive bedre. Spørgsmålet er imidlertid, om disse ambitioner opfylder sig selv, og om der er tænkt nok i de processer, afklaringer og økonomi, der også skal til for, at de mange gode intentioner kan ske fyldest.