6 resultater

Borgmestre forudser velfærdsforringelser og vil holde skarpt øje med regeringen

Velfærd

Virkeligheden bliver svær ude i kommunerne, lyder det fra flere borgmestre til Danske Kommuner ovenpå økonomiaftalen, som KL og regeringen indgik onsdag. Anlægsprojekter må droppes eller udskydes, og servicen bliver forringet, spår borgmestrene, som dog også kalder aftalen det muliges kunst.

Stram økonomiaftale bekymrer organisationer

KL
Økonomiaftale

Økonomiaftalen mellem KL og regeringen skaber dybe panderynker hos flere organisationer, der frygter for velfærden.

Damm: Vi kunne godt have tænkt os, situationen var en anden

KL

KL’s formand Martin Damm (V) er givet omstændighederne tilfreds med økonomiaftalen med regeringen. Der bliver dog ikke penge til, at kommunerne kan betale alle regninger, og derfor er der ifølge Martin Damm lagt større vægt på at rydde ud i regeringens velfærdsløfter.

Borgmester hængt ud i byggesag: Østeuropæere er ikke andenrangs personer

Arbejdsmarked
Navne
Overenskomst

Middelfarts borgmester Johannes Lundsfryd (S) er kommet i søgelyset, efter at det er kommet frem, at håndværkere uden overenskomst har bygget på borgmesterens nye hus ved Lillebælt. Ifølge borgmesteren var han i god tro og opsagde samarbejdet, da han blev opmærksom på, at de ansatte ikke havde overenskomst.

Ingen straffesag mod tidligere borgmester og tidligere kommunaldirektør i Fredericia

Byråd
Kriminalitet

Statsadvokaten i Viborg har afgjort, at der ikke rejses tiltale mod Fredericias tidligere borgmester Jacob Bjerregaard (S) og tidligere kommunaldirektør Annemarie Zacho-Broe.

Minister åbner for diskussion om kommunale tilkøbsydelser

Folketinget
Ældre
Velfærd

I et folketingssvar lyder det fra social- og ældreminister Astrid Krag (S), at forhandlingerne om en ny ældrelov også vil komme til at rumme en diskussion om kommunale tilkøbsydelser. En spændende diskussion, lyder det fra flere borgmestre, der dog er splittede i spørgsmålet, om kommunerne skal kunne tilbyde ekstra ydelser mod betaling.