Arbejdsmarked
Navne
Overenskomst

Borgmester hængt ud i byggesag: Østeuropæere er ikke andenrangs personer

Middelfarts borgmester Johannes Lundsfryd (S) er kommet i søgelyset, efter at det er kommet frem, at håndværkere uden overenskomst har bygget på borgmesterens nye hus ved Lillebælt. Ifølge borgmesteren var han i god tro og opsagde samarbejdet, da han blev opmærksom på, at de ansatte ikke havde overenskomst.

– Den er god nok. Det er mig, der nu selv har taget hænderne op af lommen, bekræfter Johannes Lundsfryd til Danske Kommuner om dette foto, der ledsager hans Facebook opslag. Foto privat.

09. 06. 2022 - kl. 12:15
Tekst af Thomas Kokholm

Middelfarts borgmester Johannes Lundsfryd (S) har selv været fortaler for ordnede forhold i byggebranchen. Nu udstilles han for dobbeltmoral i Fyens Stiftstidende.

”Små lokale håndværkere skal have opgaverne, når vi bygger nyt, lød det i 2013 fra Middelfart-borgmester Johannes Lundsfryd (S). Nu viser det sig, at han gennem måneder har fået istandsat sit hus af litauere, der arbejder uden overenskomst”, skriver det lokale medie.