Økonomiaftale
KL

Damm: Vi kunne godt have tænkt os, situationen var en anden

KL’s formand Martin Damm (V) er givet omstændighederne tilfreds med økonomiaftalen med regeringen. Der bliver dog ikke penge til, at kommunerne kan betale alle regninger, og derfor er der ifølge Martin Damm lagt større vægt på at rydde ud i regeringens velfærdsløfter.

Økonomiforhandlingerne har været svære, siger KL-formand Martin Damm (V). Foto: Jakob Carlsen

09. 06. 2022 - kl. 12:18
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Det var et hårdt forhandlingsforløb op til, at KL og regeringen onsdag aften kunne præsentere en økonomiaftale for 2023. En stram en af slagsen, hvor kommunerne får dækket det demografiske træk ved at løfte serviceudgifterne med 1,3 milliarder kroner, mens anlægsrammen barberes ned til 18,5 milliarder kroner. Det er 1,4 milliarder kroner lavere end i 2022. KL’s formand Martin Damm (V) lægger ikke skjul på, at forhandlingerne har været svære.

– Vi kunne godt have tænkt os, at situationen var en anden, og at der var masser af penge, så vi kunne få betalt hver en regning, vi kunne forestille os. Men et bredt flertal i Folketinget har brugt pengene i råderummet i dansk økonomi for nuværende. Det kan vi være irriterede over, men det er et vilkår, og det er i det lys, at vi har lavet aftalen, siger han.