Byråd
Folketinget
Velfærd

Borgmester har en vision for velfærdsdanmark. Men den kræver lovændring.

En ny hybrid kaldet Herlev-modellen skal give kommunerne en tredje mulighed for at opføre plejehjem. Sådan lyder visionen fra borgmester Thomas Gyldal Petersen (S), som er kommet i modvind, fordi modellen på nuværende tidspunkt ikke er lovlig. Thomas Gyldal Petersen vil dog gerne befinde sig i lidt ”proces-modvind” for at bidrage til at finde løsninger for fremtidens velfærdsdanmark.

Thomas Gyldal Petersen (S) vil sikre kommunerne en tredje mulighed for at opføre plejehjem. Men borgmesterens vision er kommet i modvind, fordi den på nuværende tidspunkt ikke er lovlig. Foto: Ólafur Steinar Rye Gestsson/Ritzau Scanpix

10. 06. 2022 - kl. 09:00
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Et nyt plejehjem finansieret af pensionskassen PensionDanmark, udlejet til Herlev Kommune i 30 år, og med fuld henvisningsret til kommunen, hvis personale også skal passe og pleje beboerne.

Nogenlunde sådan lyder opskriften på Herlev-modellen, en ny og tredje plejehjemsmodel, som borgmester Thomas Gyldal Petersen (S) gerne vil have gjort til virkeligheden.