Byudvikling
Folketinget

14 byer videre i kampen om frie bymidter

Et flertal af Folketingets partier er enige om at give flere byer mulighed for at blive en del af forsøgsordningen for frie bymidter.

Otterup er en af de byer, der nu kan ansøge om at blive fri af regler i forsøget på at skabe mere liv i bymidten. Foto: Colourbox

13. 06. 2022 - kl. 12:07
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

På baggrund af 32 kommuners interesse for at blive sat fri af eksisterende regler og lovgivning for at finde nye veje til mere liv i bymidten, har et flertal af Folketingets partier valgt at give 14 byer mulighed for at udforme en endelig ansøgning om at blive en del af forsøgsordningen for frie bymidter. Det oplyser Indenrigs- og Boligministeriet i en pressemeddelelse.

I efteråret afsatte et bredt politisk flertal 130 millioner kroner til en forsøgsordning med frie bymidter, hvor 10 mindre og mellemstore byer skulle få mulighed for at blive sat fri.