Skole

Langeland kan ikke forlænge konstitueringer og må ansætte tre skoleledere

Langeland Kommune kan efter lovgivningen ikke forlænge konstitueringen for tre skoleledere og er derfor tvunget til at ansætte, selvom stillingerne måske snart skal nedlægges.

Langeland Kommune kan ikke få lov til at forlænge konstitueringerne af tre skoleledere. Foto: Landeland Kommune

13. 06. 2022 - kl. 11:58
Tekst af Martin Pedersen, marp@kl.dk

Tre skolelederstillinger i Langeland Kommune, der i dag er besat ved konstitueringer, skal besættes hurtigst muligt. Det er ikke muligt at forlænge konstitueringerne, indtil kommunen har afklaret, hvad der skal ske med stillingerne. Det fremgår af økonomiudvalgets dagsorden.

I oktober 2021 opsagde den første skoleleder sin stilling, og siden har to mere forladt deres poster. I forbindelse med de ledige stillinger, har kommunen overvejet, om skolestrukturen skal ændres, eller om der skal indføres delt ledelse på nogle af folkeskolerne. Muligheder der kan ende i at en eller flere af de tre skolelederstillinger skal nedlægges.